مقاله ها

پیش گیری از سرما خوردگی کودکان
پیش گیری از سرما خوردگی کودکان

برای پیشگیری از سرماخوردگی و سالم ماندن کودک، موارد زیررا باید انجام دهید: • از بیماران دوری کنید. در بیماری‌های ویروسی، در چند روز اول، احتمال سرایت بیماری بیشتر است. • کودک را تمیز نگه‌دارید. به او آموزش دهید همیشه دست‌هایش را بشوید. وقتی آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‎کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. اسباب‌بازی‌ها و سطوح خانه را تمیز نگه‌دارید. • از ظرف، لیوان، کیسه حمام، حوله و سایر وسایل فرد مبتلا به سرماخوردگی که محل‌هایی مناسب برای رشد میکروب‌ها هستند، به‌طور مشترک استفاده نکنید. موارد زیر در زمان سرما خوردگی و یا قبل از آن باید در نظر گرفته شود: پیشگیری از کم شدن آب بدن کودکان تامین آب بدن کودکان هنگام سرما خوردگی اهمیت زیادی دارد. نوشیدنی که به کودک می دهید باید ترکیبی از آب، آب میوه و مقدار اندکی زنجبیل باشد. خوراندن سوپ مرغ به کودک می تواند به راحتی آب مورد نیاز بدن او را تامین کند. تمیز نگه داشتن دست ها فرزندتان به سنی رسیده است که بتواند مسئولیت نظافت روزانه اش را به عهده بگیرد و دست هایش را مرتب بشوید. به فرزندتان بیاموزید دست هایش را به خصوص پس از تمیز کردن بینی و پیش از غذا خوردن بشوید. این عادت می تواند از بیمار شدن فرزندتان جلوگیری کند. مقابله با گرفتگی بینی یکی از بهترین راه های مبارزه با گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی استفاده از سرم های شست و شو و تمیز کردن بینی است. استفاده از اسپری های بینی و داروهای ضد احتقان برای کودکان توصیه نمی شود. دانشمندان معتقدند کودکان ۶ تا ۱۰ ساله که از سرم های شست و شو برای تمیز کردن بینی شان استفاده می کنند زودتر از سایر همسالان شان که چنین نیستند بهبود می یابند. فرزندتان را به پشت بخوابانید و در هر سوراخ بینی اش سه قطره سرم شست و شو بچکانید. حالا فرزندتان به راحتی می تواند نفس بکشد. اگر فرزندتان کوچک تر از آن است که در بینی اش سرم شست و شو بچکانید، می توانید از دستگاه مکش داخل بینی استفاده کنید. درمان قرمز شدن پوست تمیز کردن پی در پی بینی کودک می تواند پوست این ناحیه را قرمز، تحریک پذیر و زخم کند. یکی از راه های پیشگیری از قرمز و زخم شدن بینی کودکان استفاده از دستمال مرطوب است. اگر همه گزینه ها برای جلوگیری از قرمز و زخم شدن پوست بینی فرزندتان بی نتیجه ماند می توانید با استفاده از کرم های مرطوب کننده این ناحیه را ماساژ دهید. استفاده کردن از عسل کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت غذایی حاد (botulism ) نباید عسل بخورند، اما استفاده کردن از عسل برای درمان گلو درد و سرفه کردن کودکانی که از مرز یک سالگی گذشته اند بسیار مفید است. نتایج بررسی های دانشمندان در سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داده خوراندن نصف قاشق چای خوری عسل به کودکان ۲ تا ۵ ساله هنگام خوابیدن می تواند به درمان گلو درد و متوقف شدن سرفه کمک زیادی کند. مرطوب کردن راه های تنفسی اگر فرزندتان سرفه های شدید می کند، او را تشویق کنید چهار بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه دوش آب گرم بگیرد تا راه های تنفسی اش باز شوند و سرفه هایش متوقف شوند. استفاده از دستگاه رطوبت ساز ( بخور ) سرد استفاده از دستگاه بخور می تواند مفید باشد، زیرا سبب نرم شدن اندام های تنفسی بدن می شود و تنفس را راحت می کند. دکتر کاردیئلو معتقد است کودکان را باید از گرد و خاک، رطوبت گرم و دستگاه بخور دور نگه داشت. استراحت کردن کودکان برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی فرزندتان، مطمئن شوید خواب شبانه راحت و کافی دارد.: کودکان با توجه به سن شان به ۸ تا ۱۲ ساعت خواب راحت شبانه نیاز دارند. خواب کافی می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. اگر فرزندتان مرتب بیمار می شود نشان دهنده آن است که به خواب بیشتری نیاز دارد. هوشیاری در قبال مصرف آنتی بیوتیک ها آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی نقش اساسی ایفاء می کنند اما برای درمان سرماخوردگی عادی کودکان تجویز و مصرف آنتی بیوتیک کاری اشتباه است. سرماخوردگی منشاء ویروسی دارد و تجویز آنتی بیوتیک برای درمان آن خطرناک است. همچنین مصرف آنتی بیوتیک سبب مقاوم شدن باکتری ها و تضعیف سیست ایمنی بدن می شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی چیست؟ پرهیز از مصرف شربت سینه نگران سرفه های روزانه فرزندتان نباشید چون می تواند به انتشار خلط و کاهش تراکم در ریه ها کمک کند. اگر فرزندتان بیش از چهار سال دارد و سرفه های شبانه مانع خوابیدن او می شود باید برای متوقف کردن سرفه ها به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید مصرف داروها برای متوقف کردن سرفه در کودکان کاری عبث است و می تواند خطرناک باشد. بررسی سرفه های شدید اگر سرفه کردن فرزندتان بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد باید او را نزد پزشک ببرید. اگر سرفه کردن کودکان بین سه تا شش هفته ادامه داشته باشد باید آنتی بیوتیک مصرف کنند و از قفسه سینه شان عکس برداری شود. سرفه های شبانه ممتد می تواند نشانه ابتلا به آسم باشد. سرفه های مزمن، باید بررسی شوند تا از عدم ابتلا کودکان به سیاه سرفه اطمینان حاصل کنیم. کودکان، حتی اگر واکسینه شده باشند می توانند در معرض خطر قرار بگیرند. داروهای سرماخوردگی برای کودکان ضرر دارد؟ داروهای بدون نسخه سرماخوردگی درمان موثری برای سرماخوردگی نیستند، سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند و استفاده از آنها کمک نمی‌کند سرماخوردگی زودتر درمان شود. حتی ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و تشنج نیز در پی داشته باشند. متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا در حال مطالعه و بررسی ایمنی داروهای سرماخوردگی در کودکان بالای ۲سال هستند. اگر می‌خواهید به کودک زیر ۲ سال داروی سرماخوردگی بدهید، دستورالعمل دارو را به دقت مطالعه کنید. ۲ دارو با مواد تشکیل‌دهنده مشابه را همزمان به کودک ندهید. داروهای آنتی‌هیستامین، ضدالتهاب و مسکن ممکن است ترکیب‌های مشابه داشته باشند. آنتی‌بیوتیک‌ها سرماخوردگی را درمان می‌کنند؟ آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند اما بر ویروس‌هایی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می‌شوند، هیچ تاثیری ندارند، بنابراین اگر کودکتان سرماخورده است، مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ کمکی به او نخواهد کرد فقط با استفاده از آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی، احتمال مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در آینده بیشتر می‌شود. چه داروهایی می‌توانند به درمان سرماخوردگی کمک کنند؟ داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش تب و کمتر شدن شدت گلودرد یا سردرد کمک می‌کنند. اگر به کودک مسکن می‌دهید، به مقدار مصرف دارو به دقت توجه کنید. به کودکان کمتر از ۶ماه، کودکانی که بدنشان دچار کم‌آبی شده است یا مدام استفراغ می‌کنند، ایبوپروفن ندهید. استفاده از آسپیرین نیز در افراد زیر ۱۸ سال به دلیل ارتباط آن با بیماری نادر اما مهلک نشانگان ری، ممنوع است. اگر می‌خواهید برای درمان سرماخوردگی کودک از داروهای گیاهی استفاده کنید، ابتدا با پزشک کودک مشورت کنید.

مشاهده بیشتر
انواع هوش کودک
انواع هوش کودک

کدام پدر و مادری نمیخواهد فرزندش تیزهوش باشد؟ تصور نمیکنم کسی در جواب این سوال دستش را بالا برده باشد. اما هنگامی که فاصله نسل والدین و فرزندان را به طور کامل درنظر بگیریم، سوال های دیگری نیز پیش می آید. تیزهوش در چه زمینه ای؟ چه کسی هوش را معنا میکند؟ آیا این به این معناست که بچه من در مدرسه بهتر عمل میکند؟ اگر ارزش هایی چون مهربانی و صداقت را به کسی نیاموزیم، باهوش بودن چه ارزشی دارد؟ هاوارد گاردنر (Howard Gardner) روانشناس دانشگاه هاروارد که به خاطر نظریه هوش چندگانه (multiple-intelligence) برای کودکان شهرت فراوانی دارد، به بررسی این فاصله عظیم پرداخته است. گاردنر هفت نوع جداگانه هوش (در زمینه آموزشی) را شناسایی نموده است که بنا بر گفته محققین، تنها ۳ نوع از آن ها در تست های هوش موجود، منظور شده اند. قبل از اینکه به معرفی انواع هوش بپردازیم، توجه شما را به آنچه گاردنر در کتاب خود Intelligence Reframed و در رابطه با فرزندانش نوشته جلب میکنیم: "من میخواهم که فرزندانم جهان را درک کنند، نه به دلیل اینکه جهان جذاب و ذهن انسان کنجکاو است. من میخواهم آن ها جهان را درک کنند تا در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند آن را به جایی بهتر مبدل کنند." این نوع متفاوتی از هوش است و شکی نیست که تبدیل آن به یک سوال چند جوابی کار مشکلی است. زیرا برای تبدیل کردن جهان به جایی بهتر، تنها یک پاسخ وجود ندارد. چنین به نظر میرسد که گاردنر اعتقاد دارد کودکان دارای انواع متفاوتی از هوش هستند که آن ها را قادر به انجام چنین کار جاه طلبانه ای خواهد نمود. باید صادقانه بگوییم که این تقسیم بندی هنوز از نظر تمام روانشناسان تایید نشده است، اما از طرفی، روزگار اعتقاد داشتن به یک مفهوم واحد نیز سپری شده است. هوش کلامی با کلمات سرو کار دارد. در داستان سرایان، روزنامه نگاران و وکلا، این نوع هوش در اولویت قرار دارد. این هوش، اساس توانایی در اطلاع رسانی موثر، ترغیب نمودن، مباحثه، تدریس و سرگرم نمودن است. کودکانی که در این زمینه باهوش هستند، در بازی با کلمات و ادا کردن جملاتی که ادا کردنشان مشکل است (مانند جملاتی که با کلماتی یک صدا، با تکرار یک حرف و مانند آن ساخته میشوند: مانند قوری گل قرمزی) مهارت فراوانی دارند. آن ها از شنیدن صدای کلمات لذت می برند و کتاب خوانانی حریص یا نویسندگانی شیرین قلم خواهند شد. هوش وابسته به منطق و ریاضی واضح است که این نوع هوش، به معنای توانایی مغز در کار با اعداد و ترتیبهای منطقی است. دانشمندان، حسابداران و سازندگان نرم افزار از این جمله اند. کودکان دارای این اولویت هوشی، در درک علت و معلول، الگوهای عددی و بحث منطقی بسیار موفق هستند که به خصوص این آخری، در مواجهه با والدین بسیار مفید است. هوش مربوط به امور فضایی و حجمی: این هوش قابلیت تصور و تجسم ذهنی را به وجود می آورد که معمول ترین شغل برای چنین افرادی عکاسی و هنر است. این کودکان در توجه به جزئیات بصری و توانایی ترسیم تصاویر دو بعدی و سه بعدی، بسیار موفق و به نظر جلوتر از سن خود عمل می کنند. یک جنبه مهم این هوش، توانایی کودک در ترجمه تصاویر ذهنی به فرمی است که برای همه قابل درک باشد. هوش موسیقی واضح است که در اینجا با توانایی درک و ایجاد ریتم و ملودی سر و کار داریم. یک روش شناسایی هوش موسیقی این است که کودک بتواند دو قطعه موسیقی نسبتا مشابه را از یکدیگر تشخیص دهد. داشتن هوش موسیقی و گرایش به آن به حرفه های مشخصی منجر میشود اما ما بزرگسالانی را میشناسیم که با وجود داشتن حرفه ای دیگر، از "گوش موسیقی" خوبی برخوردارند و میتوانند ترانه ها را صحیح بخوانند. پس شاید برخوردار بودن از هوش موسیقی به جای تبدیل شدن به حرفه شخص، به بخشی از مسیر زندگی و آموختن او تبدیل شود. هوش مربوط به حرکات جسمی هرچند پذیرفتن این مورد برای بعضی از سنت گرایان روانشناسی مشکل است، اما واضح است که چالاکی و فرزی از جایی سرچشمه میگیرند و گاردنر این توانایی ها را به ذهن نسبت میدهد. کودکانی که در آموختن دروس عملی موفق هستند دارای چنین هوشی هستند و میتوانند ورزشکار حرفه ای، مکانیک، جراح یا نجار شوند. اگر پیش بیاید می توانند به خوبی بافتنی ببافند و عاشق سرهم کردن ماکت های مختلف هستند. آن ها در کلاس های ورزش و فعالیت های فیزیکی منتظر دستور حرکت نمیمانند. گاردنر در مورد این افراد به مطلب جالبی شاره کرده است؛ افراد دارای چنین هوشی، بسیار مستعد داشتن واکنش های غریزی شجاعانه هستند. هوش درون نگر اینجا حوزه شخصیت درونی فرد است. کودکانی که در این دسته بندی جا دارند، قادرند حواس خود را شناسایی نموده و درجات مختلف یک احساس بخصوص را تشخیص دهند. توانایی درک و پذیرفتن خود، هوش و ادراکی است که دارنده آن در زمان بزرگسالی از داشتن آن خوشنود شده و قدر آن را خواهد دانست. هوش درون نگر برانگیزنده خودکاوی، انضباط نفس، استقلال فراوان و تمایل به داشتن اهداف واضح و مشخص است که البته همه این موارد نباید با هم و لزوما در یک نفر بروز کند. هوش میان فردی این نوع هوش درباره ارتباط با دیگران است. این کودکان نه تنها با همکلاسان خود کنار می آیند، بلکه می توانند حالات و نیازهای دیگران -از جمله بزرگسالان - را به خوبی تشخیص دهند. آن ها در این زمینه از والدین خود هم بهتر عمل میکنند. اخطار! این توانایی دو طرف دارد؛ خیر و شر. کودک دارای هوش میان فردی میتواند یک همشهری مهربان، یار و یاور دیگران باشد و یا از توانایی خود در کنترل دیگران و کلاهبرداری و امثال آن استفاده نماید. گاردنر شخصا اعتراف میکند که هوش کلامی و ریاضی - منطقی بیش از همه مورد توجه بوده و در مدارس مورد آزمایش قرار میگیرد. هوش مربوط به امور فضایی، موسیقی و حرکات جسمی بیش از هرچیز با هنر در ارتباطند که البته هوش وابسته به امور فضایی و حجمی در تست های هوش معمول جای ثابتی دارد. هوش درون نگرانه و میان فردی می تواند شاهد واضحی بر این مطلب باشد که که دسته بندی گاردنر تا چه حد میتواند والدین و خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. هیچ روش واقعی برای آزمودن و تشخیص این نوع هوش در کودک وجود ندارد، اما کدام پدر و مادری است که از داشتن فرزندی که خود را میشناسد، منظم است و میتواند احساس غم و شادی دیگران را درک کرده و به آن واکنش نشان دهد، ناراضی باشد؟ منبع: روزنامه ایران گردآوری شده توسط گروه مشاوره ایران دبستان

مشاهده بیشتر
بازی هایی که کودکان را نابغه می کند
بازی هایی که کودکان را نابغه می کند

براي اين كه بچه‌هايي باهوش داشته باشيد چه كار بايد بكنيد؟ بايد به آنها ماهي بدهيد يا مكمل امگا 3 و فسفر؟! شايد هم فكر مي‌كنيد بهتر است آنها را در كلاس‌هاي مختلف و متعدد ثبت نام كنيد اما يكي از بهترين راه‌ها براي اين كار آن است كه بچه‌ها را به بازي‌هاي خوب عادت   بدهيد. بازي‌هاي فكري مي‌توانند كمك بزرگي به تقويت هوش و حافظه فرزندان شما بكنند. نمونه‌اش همين بازي جديد پنتابال  است كه چند سال لقب بهترين بازي فكري دنيا را به خود اختصاص داده است. جنگا؛ بازي مهندس‌ها بازي فكري جنگا يك بازي بسيار ساده ولي در عين حال هوشمندانه است. اين بازي هم مانند سودوكو از بازي‌هايي است كه زمان - يعني والدين فعلي و كودكان قديمي- نداشت. از اختراع اين بازي هم كمتر از 30 سال مي‌گذرد. جنگا از ۵۴ بلوك چوبي هم‌شكل و هم اندازه تشكيل شده است كه طول هر يك از بلوك‌ها سه برابر عرض آن است. اين اتحاد در شكل و اندازه اين امكان را فراهم مي‌سازد تا با به‌كارگيري اندكي خلاقيت،  اشكال و احجام 3بعدي مختلفي ايجاد كرد و قدرت تمركز، خلاقيت و تجسم فضايي را به‌وسيله آن به رقابت گذاشت. جنگا يكي از محبوب‌ترين بازي‌هاي فكري دنياست به‌طوري كه تا‌كنون بيش از ۵۰ ميليون بازي جنگا، يعني بيش از 7 ميليارد و 200 ميليون قطعه از اين بازي در سراسر دنيا به فروش رسيده است. اگر مي‌خواهيد در آينده مهندس خلاقي داشته باشيد، از حالا او را با جنگا آشنا كنيد. روبيك؛ براي تجسم  سه بعدي مكعب روبيك يك پازل مكانيكي است كه در سال ۱۹۷۴ توسط يك مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستاني به نام ارنو روبيك ابداع شد. مكعب روبيك مدل‌هاي بسياري دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ۲×۲×۲ (مكعب جيبي)، ۳×۳×۳ (انتقام روبيك)، ۴×۴×۴ و ۵×۵×۵ (روبيك پروفسورها)، ۶×۶×۶ و ۷×۷×۷ اشاره كرد. هر كدام از اين مكعب‌هاي روبيك بسته به سن كودكان مي‌تواند براي آن‌ها سرگرمي فكري بسيار مناسبي باشد كه هم به تجسم 3بعدي آن‌ها كمك مي‌كند و هم حافظه آن‌ها را تقويت مي‌كند. پنتابال؛ بهترين بازي دنيا پنتابال در سال 2004 در كشور سوئد طراحي شد و تا‌كنون برنده 8 جايزه جهاني و بهترين بازي فكري در سال‌های اخیر شده است. اين بازي در عين سادگي، پيچيده و عميق نيز هست و اين قدرت را دارد كه با حركاتي ساده ذهن را بچرخاند و با تاثير بر قشر پيشاني و آهيانه‌اي مغز توانايي تصميم‌گيري، تفكر منطقي، تحليل وضعيت و حل مسئله را افزايش دهد. اين بازي با يك صفحه خالي كه شامل 4 صفحه كوچك‌تر است و قابل چرخش است شروع مي‌شود. هر بازيكن يك رنگ را انتخاب كرده و در صفحه قرار مي‌دهد و بعد از آن بايد يكي از 4 صفحه كوچك بازي را به سمت راست يا چپ به اندازه 90 درجه بچرخاند. برنده بازي نخستين كسي است كه بتواند 5 مهره همرنگ خود را در يك رديف عمودي، افقي يا مورب پشت سر هم قرار دهد. اين بازي در مدت كوتاهي كه ابداع شده نظر بسياري از مردم دنيا را به‌خود جلب كرده و اكنون رقابت‌هاي جهاني  نيز دارد! پنتابال بهترين بازي فكري در سال‌های اخیر شده است سودوكو؛ اختراع ژاپني‌هاي باهوش سودوكو مخفف يك واژه ژاپني يعني سوجي وا دوكوشين ني كاگيرو به معني «ارقام بايد تنها باشند» است. اين بازي ريشه‌اي ژاپني دارد ولي تقريبا 30 سال است كه مردم ملت‌هاي ديگر جهان هم با آن آشنا شده‌اند و در حال حاضر يكي از محبوب‌ترين بازي‌هاي فكري سراسر دنياست. هرچند سودوكوي اصلي يك جدول 9 در 9 است ولي انواع ساده‌تر آن هم كه با جداول كوچك‌تر هستند وجود دارد و شما مي‌توانيد براي كودكان دبستاني خود از آن‌ها استفاده كنيد. ماز؛ راهت را پيدا كن مازها يكي از بهترين ابزارها براي تقويت قوه جهت‌يابي و تجسم فضايي كودكان هستند. البته براي هر سني ماز خاصي وجود دارد و بعضي از مازها حتي براي بزرگسالان هم گيج‌كننده‌اند. پس بهتر است حواس‌تان موقع بازي به اين نكته باشد. منبع : مجله سیب سبز گردآوری شده توسط گروه مشاوره ایران دبستان

مشاهده بیشتر
بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان
بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

اگر کودک شما هم شلوغ و البته کمی حواس پرت است ممکن است در این روزهای طولانی تابستان کلافه تان کند. در این مطلب به شما میگوییم چطور هم کودک را سرگرم کنید و هم به او در افزایش توجه و تمرکز کمک کنید. بازی [… می گوید] روش انجام کار: این یک بازی جالب برای کودکان است. این بازی می تواند با یک یا چند بچه صورت بگیرد. این بازی با گفتن ((… می گوید)) شروع می شود. مثلا،((حسن می گوید:دماغت را لمس کن، چشمهایت را نشان بده و …)) و کودک باید آنچه را به او گفته اید انجام دهد.این بازی را چند بار با حرکات آسان انجام دهید.این بار اجازه دهید تا کودک رهبر شود و به جای اسمی که در بازی گفته شده، از اسم خودش استفاده کند. بازی را ادامه دهید تا به چند حرکت برسید، مثلا، ((… می گوید، دماغت را لمس کن، دور خودت بگرد و سرت را نشان بده …)). بازی [کی قایم شده؟] وسایل مورد نیاز: تصاویری از حیوانات یا دیگر چیزهای مورد علاقه ی کودک مقوا قیچی و چسب ماژیک روش انجام کار: تصاویر حیوانات یا چیزهای دیگری را که کودک دوست دارد بزیده و آنهارا روی مقوا بچسبانید. در کارت های دیگر، نام تصاویر را با ماژیک بنویسید. مثل سگ، سیب، خانه، اردک و … هدف گذاشتن کارت حاوی نام تصاویر بر روی تصویر صحیح است. وقتی کودک شما در حال مشاهده است، کارت ها را به پشت روی میز بگذارید و بپرسید چه چیزی پشت این کارت قایم شده؟ کودک باید با برداشتن کارت های حاوی اسامی، حدس بزند که آن تصویر ، چیست. بازی [صداهای زنده] وسایل مورد نیاز: وسایل نرم (عروسک های نرم، بالش، دمپایی، و …) وسایل تو خالی (قوطی کنسرو، شانه تخم مرغ، بطری های پلاستیکی، قوری، کوزه، و …) وسایل محکم (سنگ، کتاب، آجر، و …) روش انجام کار: اشیای مختلف صداهای مختلفی دارند. با استفاده از انگشتان دست و وسایل مختلف، صدا ایجاد کنید. برای کودک توضیح دهید که صداهای ملایم و آرام بسیار دلنشین تر از صداهای تند و بلند هستند. و این که اوقات آرام و بی سر و صدا مانند زمان های پر سر و صدا، لذت بخش هستند. چندین بار تمرین کنید. چشم هایتان را ببندید و به یک صدای خیالی گوش دهید. در مورد این که این صداها چگونه اند صحبت کنید: ملایم، بلند، آهسته یا تند؟ بازی [حرکت در برابر آینه] روش انجام کار: روبروی آینه بایستید یا بنشینید. می توانید تصور کنید که در تلویزیون هستید. اول با حرکت های صورت و سر شروع کنید. چشم ها، بینی، مژه ها و سپس گردن و شانه های خود را حرکت دهید. این حرکات را با سایر اعضای بدن نیز ادامه دهید. تماشا کنید که دوتایی چگونه در آیینه به نظر می رسید. بازی [چه چیزی برداشته شده است؟] وسایل مورد نیاز: ۶ وسیله ی متفاوت میز ۶ وسیله ی مشابه روش انجام کار: ۶ وسیله ی متفاوت (مثل اسباب بازی، کتاب، چنگال، تکه ای لباس، یک تکه نان و یک سکه) راروی میز قرار دهید. هنگامی که کودک پشت به میز ایستاده باشد، یکی از وسایل را بردارید، و بپرسید که کدام یک برداشته شده است؟این کار را ادامه دهید تا همه ی وسایل از روی میز برداشته شوند. سعی کنید بازی را با اشیای مشابه مثل ۶ اسباب بازی، ۶ کتاب مختلف، ۶ مهره یا قاشق و چنگال تکرار کنید. بازی [چه چیزی تغییر کرده است؟] روش انجام کار: از کودک خود بخواهید شما را به دقت نگاه کند (مثلا توجه به زیور آلات شما، جوراب ها، کفشها و …) و سعی کند ظاهر شما را به خاطر بسپارد. حالا شما اتاق را ترک کنید و در ظاهر خود تغییراتی بدهید که قابل رویت باشد ( به عنوان مثال، آستین خود را بالا بزنید، گوشواره ی خود را در آورید، ساعت خود را به مچ دست مخالف ببندید، و از این قبیل). هنگامی که به اتاق بر می گردید کودکتان باید سعی کند آنچه را که در ظاهر شما تغییر کرده تشخیص بدهد و اگر موفق به انجام این کار شد، نفر بعدی، خود او خواهد بود که باید ظاهر خود را تغییر دهد. می توانید این بازی را به صورت گروهی انجام دهید. بازی [مو به مو اجرا کن] این بازی برای کودکانی که دنبال کردن دستورالعمل های یک یا چند مرحله ای، برایشان دشوار است مفید می باشد. روش انجام کار: بین خودتان و کودک قرعه کشی کنید، فردی که قرعه به نام او شد باید به فرد مقابل چند دستورالعمل یک مرحله ای بده:((۱٫ دور خودت بچرخ، ۲٫ پروانه بزن، ۳٫ شنا(نرمش) برو)). آنگاه فرد مقابل باید ضمن گوش دادن به دستورالعمل ها، آنها را به خاطر بسپارد و سعی کند به درستی از آنها پیروی کند. می توانید از امتیاز دهی استفاده کنید مثلا یک امتیاز برای بیان واضح دستور العمل، دو امتیاز برای پیروی درست و به ترتیب دستورالعمل های داده شده. و در انتهای بازی شخصی که امتیاز بیشتری کسب کرد صاحب جایزه شود. منبع:  کودک فردا

مشاهده بیشتر
تأثیر بازی کردن بر شخصیت کودکان
تأثیر بازی کردن بر شخصیت کودکان

معمولا پدر و مادر‌ها علاوه بر لذت بردن از صحنه بازی کردن فرزندان‌شان، به آن به عنوان زنگ تفریحی برای خودشان هم نگاه می‌کنند تا بتوانند کمی از شیطنت بچه‌ها آسوده شوند و استراحت کنند. اما شاید گاهی آنها یادشان برود که همین بازی‌ها هستند که نقش بزرگی در پرورش شخصیت کودک دارند. به همین دلیل ما در چند نکته تأثیر بازی کردن را بر سلامت روحی و شخصیت کودک برای‌‌تان آورده‌ایم. گاهی بزرگتر‌ها در میان اتفاقات روزمره زندگی یاد‌شان می‌رود که باید با کودک‌شان با توجه به سنش رفتار کنند و ناخود‌آگاه از او توقع درک بیشتری دارند. اما باید یادتان باشد که برای کودکان فلسفه نگویید و برای‌شان از قانون و ادب و آیین حرف نزنید. آنها را رها کنید تا کودکی کنند! کودکی کردن، همان خنده‌های بلندی است که گاه کشیده و گاه بریده بریده از او در می‌آید. کودکی کردن، همان گریه های بی بهانه و با بهانه‌های کوچک است. کودکی کردن، در آوردن صداهای بلند نامفهوم و پیچیدن در کنج کنج خانه و بازی‌های یکسره و ناتمام است. کودک را رها کنید تا بازی کند؛ چه تنها، چه با برادر و خواهر خود. همچنین او را رها کنید تا بازی کند با فرزندان فامیل و آشنایان، با فرزندان دوستان‌تان و یا با همسالان بیگانه. شما اگر در پی نیازهای او مانند خانه و زندگی هستید او نیز به صورت غریزی در پی نیازهای خویش است. بدین‌گونه بازی کردن می‌تواند این‌طور بر شخصیت کودک تأثیر‌گذار باشد: 1- وقتی کودک در پی نیازهای غریزی خود رها می‌شود، ساز و کارهای درونی و بیرونی او همه فعال می‌شوند، آرامش درونی می‌یابد، تمرکز می‌کند، فکرش را به کار می‌اندازد و خلاقیتش را بروز می‌دهد. 2- آرامش کودک از او شخصیتی سالم و خوش‌بین و آینده‌نگر می‌سازد. 3- وقتی تمرکز می‌کند، قدرت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را تمرین می‌کند. کودکانی که تمرکز را بیاموزند در بزرگی مدیرانی بزرگ و موفق خواهند شد. 4- وقتی می‌اندیشد به راهکارهای بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت دست می‌یابد. 5- هر گاه کودک در تنهایی خود بازی کند، خود به خود بر زمان و کار و امکاناتش مدیریت می‌کند و چون به تکرار گرفتار می‌شود و از تکرار خسته می‌شود، می‌کوشد راه‌های دیگری برای بازی بجوید. 6- هرگاه با دیگران بازی کند از روابط خانوادگی تا اجتماعی همه را می‌آزماید، ولی گاهی مادران محافظه کار، به دلیل حساسیت های بی مورد جلوی این تجربه‌های گران سنگ را می‌گیرند. می‌توان به جای آزادی بازی، او را با چیزهایی دیگر مشغول کرد؛ چون کودک است و ذهنش زود مشغول می‌شود؛ در این صورت همان اندازه از رشد و جلوگیری کرده‌ایم اگر چه رشد کوچکی در زمینه‌های دیگر به او داده باشیم. بازی ها باید با سلامتی کودکانمان در ارتباط باشند.این بازی ها بهتر است باعث تحرک کودکانمان نیز بشود. از جمله این ها میتوان به:قایم موشک، دوچرخه سواری، خانه سازی یا حتی وانمود کردن به تیر اندازی و غیره اشاره کرد. این بازی ها باعث میشود تا کودکان خلاقیت بیشتریی به خرج دهند و با تحرکی که دارند سلامت بدن خود را نیز تامین می کنند. طبق سال ها تحقیق توسط محققان،آنها به این نتیجه رسیده اند که بازی ها می توانند یکی ازمهمترین عوامل برای رشد ذهنی و جسمی کودکان باشند. وانمود به بازی: کودک شما می تواند به طور فرضی با دشمنان تخیلی بجنگد یا با عروسک های خود بازی کند. در این نوع بازی این مهم است که فرزند شما در حال استفاده از قوه تخیل اش می باشد و همین باعث میشود تا بتواند این قوه را به مرور زمان پرورش دهد. در هنگام انجام این بازی ها کودکان از چند بخش مغز مانند: تفکر، حرکت، تخیل، احساس و غیره به طور همزمان کمک میگیرند.محققان به این نتیجه رسیده اند که بچه هایی که این نوع بازی ها را زیاد انجام میدهند، ذهنشان برای گرفتن تصمیم های پیچیده بهتر عمل میکند. خانه سازی: خانه سازی قدرت ریاضی را افزایش میدهد؟ این جمله شاید به طور کلی درست نباشد اما باید بگوییم که طبق گزارشات دانشمندان، گروهی از آن ها تعدادی از کودکان را از سنین کودکی زیر نظر داشته و متوجه شدند که کودکانی که در بچگی به این بازی مشغول بوده اند در سنین بالا مسائل ریاضی را بهتر انجام می دادند. همچنین این کودکان بهتر از دیگران می توانند از پس مشکلات برآیند. بازی های تخته ای: این بازی ها میتوانند بسیار به کودکان شما کمک کند. از این بازی ها میتوان به مارو پله،منچ یا هربازی تخته ای دیگر اشاره کرد. این بازی ها میتوانند به فرزند شما مباحث پایه ای ریاضی مانند شمارش را یاد بدهند همچنین میزان قدرت تصمیم گیری و رعایت نوبت و غیره را نیز افزایش دهند. بازی های زنگ تفریح: متاسفانه بسیاری از مدارس بدون توجه به فواید زنگ تفریح، این زمان استراحت بچه ها را کوتاه کردند و به ساعات درسی اضافه نموده اند. باید توجه کنیم که در این زمان ها معمولا بچه ها کارهای گروهی را یاد میگیرند و همچنین برای انجام بازی های جدید دست به کارهای خلاقانه میزنند. اما اگر بعد از زمانی طولانی به بچه ها استراحت دهیم آن ها توان انجام کاری را ندارند به این علت که ذهن آن ها خسته است. بازی خارج از خانه: تلویزیون و کامپیوتر و وسایلی از این قبیل کودکان را در خانه نگه میدارد، اما باید آگاه باشیم که بسیاری از فرصت های آموزشی در خارج از خانه وجود دارد. اجازه بدهید تا فرزندانتان در خارج از خانه به بازی بپردازند. این کار باعث افزایش سطح فرهنگی آن ها میشود و همچنین باعث میشود تا در شرایط سخت به ذهن خود فشار آورند تا بتوانند یک تصمیم درست بگیرند. منابع : ninisite.com mashreghnews.ir

مشاهده بیشتر
اصول مراقبت از بینایی کودکان
اصول مراقبت از بینایی کودکان

واقعا هیچ چیز مانند چشمان فرزندتان بااهمیت به نظر نمی‌رسد. بهره‌مندی از بینایی خوب و درست، می‌تواند به عنوان عاملی حیاتی در رشد فیزیكی، مغزی و اجتماعی فرزند شما ایفای نقش كند. كودكان باید از بینایی مناسب برخوردار باشند تا بتوانند محیط اطراف را جست‌وجو كرد و متوجه توانمندی‌های جمعی خود شوند. بر اساس نظر متخصصان ۷۰ درصد یادگیری انسان از طریق بینایی صورت می‌گیرد لذا اگر كودك اختلال بینایی داشته باشد، توانایی او در انجام تكلیف‌هایی كه به هماهنگی‌های حركتی مربوط می‌شود كاهش می‌یابد. كودكی كه قادر به تشخیص حروف و شكل‌های گوناگون از یكدیگر نیست، نمی‌تواند به آسانی بخواند لذا ممكن است اعتماد به نفس خود را در میان جمع از دست بدهد و از برقراری ارتباط با دیگران خودداری كند. بینایی كودكان از دوران نوزادی تا ده سالگی رشد می‌كند. این تغییرات از ۶ ماهگی به بعد، بالاخص از یك تا دو سالگی سرعت بیشتری دارد. در حقیقت، بعد از ۶ ماهگی بینایی كودكان نمو پیدا كرده و به مرحله دید سه بعدی ‌ می‌رسد. دید سه بعدی عبارت است از تركیب تصاویر دریافت شده از هر دو چشم در مغز كه دارای طول و عرض و عمق است. حدود ۱۲ درصد كودكان دارای مشكلات آشكار بینایی هستند. البته بیشتر ناراحتی‌های مربوط به بینایی برطرف شدنی هستند به شرط آنكه در مراحل نخستین مورد توجه قرار گیرند. در غیر این صورت وجود یك ناراحتی ناچیز در بینایی ممكن است موجب وخیم‌تر شدن وضعیت شود. ● چه وقت كودك شما به آزمایش‌های بینایی نیاز خواهد داشت؟ ▪ تمامی نوزادان باید در بیمارستان كودكان به وسیله پزشك اطفال یا پزشك خانواده از نظر سلامت عمومی بینایی معاینه شوند. ▪ نوزادان در معرض خطر بالا مثل كودكان نارس، نوزادانی كه در خانواده آنها سابقه مشكلات بینایی وجود داشته است نوزادانی كه دارای بی‌نظمی آشكار چشمی هستند، باید از سوی چشم پزشك معاینه شوند. ▪ در اولین سال‌های زندگی، همه كودكان باید به طور مستمر از نظر سلامت بینایی به وسیله پزشك معاینه شوند. ▪ حدود ۳/۵ سالگی، باید برنامه‌های غربالگری برای سلامت چشم و تست‌های مربوط به تیزبینی كودكان انجام گیرد. ▪ حدود ۵ سالگی، كودكان باید دوباره از نظر بینایی ارزیابی شوند و كودكانی كه دارای مشكل باشند، به متخصص ارجاع شوند. ▪ بعد از ۵ سالگی، ارزیابی مجدد هنگام ورود به مدرسه لازم است و كودكان باید از سوی مسوولان آموزشگاه به محل‌های سنجش ارجاع داده شوند. ▪ تمامی كودكانی كه دارای علائم بیماری‌های چشمی نظیر لوچی و سردردهای مكرر هستند، باید به چشم‌پزشك مراجعه كنند. ▪ تمامی كودكانی كه از عینك یا لنز استفاده می‌كنند، هر سال حداقل یك بار باید مورد ارزیابی بینایی قرار گیرند. ● علائم مشكلات چشمی در نوزادان و سنین قبل از دبستان عبارتند از: ▪ مالش مستمر چشم ▪ حساسیت به نور زیاد ▪ ضعف تمركز ▪ ضعف وضوح دید ▪ غیرعادی بودن مسیر. حركت چشم‌ها بعد از ۶ ماهگی ▪ سرخی دائمی چشم‌ها ▪ ریزش دائمی اشك از چشم ▪ سفیدشدن سیاهی مردمك چشم ● علائم مشكلات چشمی در سنین مدرسه: ▪ ناتوانی دید اشیا در فاصله دور ▪ ناتوانی در خواندن تخته سیاه ▪ لوچ‌بودن ▪ مشكل در خواندن ▪ نشستن نزدیك تلویزیون علائم فوق بهترین روش برای اثبات ضعف بینایی یا اختلال چشمی كودكان هستند. اگر شما هر علامتی درباره عوارض چشم‌های فرزندتان پیدا كردید، فرزند شما باید فورا معاینه شود تا مشكل همیشگی نشود. بسیاری از مشكلات بینایی فرزند شما قابل پیشگیری و درمان است، به شرطی كه زود شناخته و درمان شوند. ● مشكلات رایج بینایی در كودكان ▪ آمبلیوپیا (تنبلی چشم: ) عبارت‌ست از كاهش تیزبینی چشم كه در صورت تشخیص در سنین كودكی به راحتی قابل درمان است. بهترین زمان برای درمان تنبلی چشم، سال‌های كودكستان است. درمان تنبلی چشم ازطریق بستن چشم سالم و فعال‌ كردن چشم تنبل صورت می‌گیرد. این مشكل با عینك قابل درمان نیست. ▪ استرابیسم (لوچی:) عبارت‌ست از انحراف چشم‌ها به یكی از جهات. این عارضه با استفاده از بستن چشم، عینك یا عمل جراحی قابل درمان است. ▪ عیوب انكساری: به این معناست كه شكل چشم خاصیت انعكاس یا انحراف نور را ندارد و تصاویر به‌صورت كدر در چشم ظاهر می‌شوند. عیوب انكساری ممكن است باعث كشش چشم‌ها یا تنبلی چشم شوند. شكل‌های معمول عیوب انكساری چشم عبارتند از: نزدیك‌بینی (میوپیا)، دوربینی (هیپروپیا) و آستیگماتیسم. این عیوب با استفاده از عینك یا لنز تا حد زیادی قابل درمان هستند. ▪ عینك‌ها و لنزهای تماسی ● كودكان در هر سنی و حتی نوزادان می‌توانند از عینك یا لنز استفاده كنند. برای كودكانی كه از عینك استفاده می‌كنند موارد ذیل را به‌خاطر داشته باشید: ▪اجازه بدهید فرزندتان فرم یا قاب عینك را خودش انتخاب كند. ▪ فرم‌های پلاستیكی، بهترین فرم برای كودكان كمتر از ۲ سال است. ▪ اگر فرزند شما در سنین مدرسه از عینك استفاده می‌كند، مطمئن شوید، بند فلزی آن بسیار بادوام است. ▪ استفاده از بندهای كشی برای عینك كودكان خردسال در نگهداری آن بسیار موثر است. ▪ كودكانی كه دارای مشكلات متعدد چشمی هستند، بهتر است از عدسی‌های مخصوص استفاده كنند. ▪ برای كودكانی كه ورزش می‌كنند استفاده از عدسی پلی‌كربنات به‌علت دوام و شفافیت و قابل ارتجاع بودن توصیه می‌شود. ● والدین به سلامت بینایی كودكان چه كمكی می‌توانند بكنند؟ ▪ برای آزمایش سنجش بینایی كودكتان در سه سالگی او را نزد چشم‌پزشك ببرید. در صورتی كه كودك به مهد می‌رود، از مسوِولان مهد درخواست كنید آزمایش سنجش بینایی را انجام دهند و در غیر این‌ صورت به پزشك مراجعه كنید. ▪ آزمایش سنجش بینایی را از سه سالگی تا ۱۸ سالگی انجام دهید. ▪ درصورت مشاهده انحراف چشم به سمت داخل یا خارج، كودك را پس از ۶ ماهگی نزد چشم‌پزشك ببرید تا برای تشخیص لوچی، چشم او را معاینه كند.‌ ▪ چنانچه چشم كودك قرمز می‌شود یا ترشحات سفید و یا زرد رنگ از آن خارج می‌شود، برای تشخیص عفونت، به چشم پزشك مراجعه كنید. ▪ در صورت ابتلای یكی از اعضای خانواده به ورم ملتحمه چشم، اصول بهداشت فردی را رعایت كرده و از وسایل یكدیگر استفاده نكنید. ▪ از تماس كودك خود با كودكانی كه مبتلا به عفونت چشم هستند، جلوگیری كنید مگر این كه كودك بیمار تحت درمان با آنتی‌بیوتیك باشد. ▪ در صورت مشاهده خروج اشك از یك چشم نوزاد یا ترشحات سفید یا زرد رنگ از چشم وی، برای بررسی انسداد مجاری اشكی با پزشك مشورت كنید. توجه به مطالب ارائه شده می‌تواند در تامین سلامت بینایی كودكان شما موثر باشد.‌ منبع : روزنامه سلامت

مشاهده بیشتر
افزایش ضریب هوشی
افزایش ضریب هوشی

مقدمه شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پنج‌ تا نـُه ساله‌ فکر کنید، تمام‌ تلاش‌ خود را برای‌ رشد ذهنی‌ فرزندانتان‌ انجام‌ داده‌اید. از هنگام‌ نوزادی‌ برایشان‌ کتاب‌ خوانده‌اید، سرگرمیهای‌ فکری‌ و اسباب ‌بازیهای‌ ذهنی‌ برایشان‌ تهیه‌ کرده‌اید، آنها را با کتابخانه‌ آشنا کرده‌اید و اکنون‌ هم‌ در یک‌ مدرسه‌ خوب‌ درس‌ می‌خوانند. اما آیا باید از این‌ پس‌ خیالتان‌ راحت‌ باشد؟ جالب است بدانیم که که پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ خواهند کرد. اکنون‌ محققان‌ معتقدند که‌ تحریکات‌ ذهنی‌ کودکان‌ از سوی‌ والدین نقشی‌ بسیار مهم‌ در تقویت‌ هوش‌ آنان‌ دارد. نقش‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان‌ در جوانی‌ و بزرگسالی‌ هم‌ به‌ پشتیبان‌ و راهنما نیاز دارند.بنابراین‌ به‌ نظر می‌رسد به‌ منظور برنامه ‌ریزی‌ کمک‌ به‌ ذهن‌ فرزندان‌ ، محدودیت‌ زمانی‌ داریم. دانشمندان‌ معتقدند نیازی‌ نیست‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ ، آموزشهای‌ رسمی‌ خاصی‌ را برای‌ کودک‌ در پیش‌ بگیریم. آنچه‌ ضروری‌ است‌ ایجاد فضای‌ مناسب‌ و تحریک‌ کننده‌ برای‌ تعلیم‌ روزمره‌ است‌ و برای‌ این‌ منظور ، متخصصان‌ رعایت‌ توصیه‌های‌ زیر را از ابتدای‌ کودکی‌ پیشنهاد می‌کنند. عناصر افزایش‌ هوش‌ کودک‌ مطالعات‌ نشان‌ می‌دهند ژن‌ و محیط‌ هر دو سهم‌ فراوانی‌ در افزایش‌ هوش‌ کودک‌ دارند و در این‌ راستا عوامل‌ محیطی‌ را سلامت ، تغذیه‌ و تربیت‌ خانوادگی‌ معرفی‌ کرده‌اند . براساس‌ یافته‌های‌ اخیر ، حتی‌ اگر ژنها نقش‌ اصلی‌ در میزان‌ ضریب‌ هوشی‌ افراد داشته‌ باشند، هرگز نمی‌‌توان‌ تأثیر والدین‌ را بر ذهن‌ کودک‌ منکر شد. بخصوص‌ در سالهای‌ اول‌ زندگی‌ کودک ، وقتی‌ مغز هنوز در حال‌ شکل‌گیری‌ و تکامل‌ است، توجهات‌ والدین‌ حتی‌ اگر شرکت‌ در بازی‌ ساده‌ای‌ چون‌ دالی ‌موشک‌ باشد، به‌ ایجاد مداربندیهای‌ مغزی‌ پیچیده‌ و ضروری‌ و تقویت‌ آن‌ برای‌ ارتقای‌ هوش‌ کودک‌ کمک‌ می‌‌کند. اهمیت تعالیم‌ دوران‌ کودکی‌ کریگ‌ رمی‌ (CRAIG RAMEY) پروفسور روانشناسی‌ کودک‌ می‌‌گوید: «واقعا لازم‌ است‌ والدین‌ بدانند که‌ چقدر داده‌هایشان‌ به‌ فرزندان‌ مهم‌ و سرنوشت‌ساز است‌ و کودک‌ از سنین‌ بسیار پایین‌ و بدو تولد تحت‌ تأثیر تربیت‌ والدین‌ قرار می ‌گیرد.»تحقیقات‌ دانشمندان‌ روی‌ دو گروه‌ شاهد و آزمایشی‌ از کودکان‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ تجارب‌ و تعالیم‌ دوران‌ کودکی‌ روند رشد و تکامل‌ مغزی را تسریع‌ و تقویت‌ می‌‌کند. دو سال‌ اول‌ زندگی‌ به ‌نوعی‌ دوره‌ طلایی‌ رشد مغزی‌ کودک‌ است و این‌ زمان‌ دوران‌ ایجاد ارتباطات‌ مغزی به‌ حساب‌ می‌آید. در این‌ سن‌ در مغز بیش‌ از 300 تریلیون‌ ارتباط‌ وجود دارد و در همین‌ زمان‌ سلولهایی‌ که‌ هنوز مرتبط‌ نشده‌اند و مورد استفاده‌ قرار نگرفته‌اند غیر قابل‌ استفاده‌ می‌شوند. به‌ چشمان‌ کودک نگاه‌ کنید چشمان‌ نوزاد در شش‌ هفتگی‌ تا فاصله‌ 17.5 سانتیمتری‌ متمرکز می‌شود و این‌ دقیقا به‌ اندازه‌ فاصله‌‌ای‌ است‌ که‌ شما کودک‌ را جلوی‌ خود نگه‌ می‌دارید و به‌ صورت‌ او نگاه‌ می‌کنید. این‌ عمل‌ ارتباطات‌ مغزی‌ را به‌ الگویی‌ تشخیصی‌ که‌ با هر بار دیدن‌ تقویت‌ می‌شود تبدیل‌ می‌کند. و به‌ کودک‌ کمک‌ می‌کند در شناخت‌ مفاهیم‌ مشابه‌ و نامتشابه‌ مهارت‌ بهتری‌ کسب‌ کند. با کودک‌ حرف‌ بزنید دکتر هوتنلوچر (HUTTENLOCHER) پروفسور روانشناسی‌ معتقد است: «فرمانهای‌ اولیه‌ زبانی‌ برای‌ کودک‌ بسیار مهم‌اند. زیرا زبان‌ در موفقیت‌ عملکرد ذهنی‌ بسیار اهمیت‌ دارد و هر درک‌ و استنباطی‌ از زبان‌ به‌ ایجاد توانایی‌ کلامی‌ و بیان‌ صحیح‌ لغات‌ کمک‌ می‌کند. دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد.» موسیقی‌ در رشد ذهن‌ کودک‌ مؤثر است‌ موسیقی‌ دنیایی‌ فراتر از ریتم‌ و ملودی‌ به‌ کودک‌ می‌آموزد. دانشمندان‌ معتقدند تعلیم‌ سرودهای‌ گروهی‌ و نواختن‌ پیانو برای‌ کودکان‌ سه‌ ساله‌ به‌ تدریج‌ باعث‌ تقویت‌ قدرت‌ استدلال‌ فرا زمانی‌ آنان‌ می‌شود. این‌ کودکان‌ در ترکیب‌ و ساخت‌ پازل‌ در مقایسه‌ با بچه‌هایی‌ که‌ تمرین‌ موسیقی‌ نداشته‌اند، دقیق‌تر و سریع‌تر و در درک‌ مفاهیم‌ ریاضی‌ موفق‌‌ترند. با تشویق ، کنجکاوی‌ کودک‌ را تحریک‌ کنید همگام‌ با رشد جسمانی‌ کودک ، قدرت‌ تفکر و اندیشه‌ او نیز در حال‌ رشد و شکوفایی‌ است. او از طریق‌ تجربه‌ وقایع‌ جدید در زندگی‌ دنیا را می‌شناسد و آن‌ را کشف‌ می‌کند. ن یازی‌ نیست‌ کنجکاوی‌ را به‌ بچه‌ها آموزش‌ دهیم، بلکه‌ باید وجود سرشار از کنجکاوی‌شان‌ را به‌ صورت‌ هدفمند ارضا کنیم. پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ خواهند کرد. برای‌ اشیا اسم‌ بگذارید کودکان‌ حتی‌ پیش‌ از آنکه‌ بتوانند صحبت‌ کنند، قادرند بسیاری‌ چیزها ( برای‌ مثال‌ اجسام‌ مختلف‌ و رنگها) را درک‌ کنند. در این‌ سن‌ اگر به‌ او بگویید: «عروسک‌ خرسی‌ سفیدت‌ را بیاور»، او دقیقا می‌داند این‌ اسم‌ متعلق‌ به‌ کدام‌ اسباب ‌بازی‌اش‌ است. بنابراین‌ یکی‌ دیگر از وظایف‌ والدین‌ نامگذاری‌ انواع‌ رنگها ، اندازه‌ها و شکلها برای‌ تقویت‌ درک‌ کودک‌ است. بایستید و هورا بکشید وقتی‌ کودکتان‌ موفق‌ می‌شود برای‌ اولین‌ بار از فنجان‌ آب‌ بخورد و شما فریاد شادی‌ سر می‌دهید، این‌ عمل‌ شما نه ‌تنها او را خوشحال‌ می‌کند، بلکه‌ ارتباطات‌ قشر جلویی‌ مغز و بخش‌ درونی‌ مغز او را که‌ جایگاه‌ احساسات‌ است، تقویت‌ می‌نماید. بین‌ ده‌ تا هجده ‌ماهگی‌ این‌ ارتباطات‌ مغزی‌ شکل‌ می‌گیرد. برای‌ مثال‌ وقتی‌ اولین‌ گامهای‌ او را تشویق‌ می‌کنید، این‌ عمل‌ باعث‌ خوشحالی‌ او می‌شود و در پی‌ آن‌ جریانی‌ از مواد شیمیایی‌ در مغز او آزاد می‌گردد که‌ این‌ چرخه‌ را تقویت‌ می‌کند. در مقابل ، هرگونه‌ بی‌توجهی‌ والدین‌ به‌ رفتارهای‌ کودک‌ موجب‌ تقویت ‌نشدن‌ چرخه‌ ارتباطات‌ مغزی‌ او می‌شود و کودک‌ نسبت‌ به‌ انجام‌ کارهای‌ جدید دلسرد می‌گردد. دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد. به‌ توجه‌ خود نسبت‌ به‌ فرزند ادامه‌ دهید هرگز توجهات‌ خود را از فرزندانتان دریغ‌ نکنید. گرچه‌ توجه‌ والدین‌ در سنین‌ پایین‌ برای‌ کودک‌ بسیار مهم‌ است، اما پیشرفت‌ ذهنی‌ و هوشی‌ او در این‌ سنین‌ به‌ پایان‌ نمی‌‌رسد. شبکه‌های‌ عصبی ، بخصوص‌ آنها که‌ به‌ احساسات‌ مربوط‌ می‌شوند تا سنین‌ نوجوانی‌ در حال‌ توسعه‌اند. بنابراین‌ با افزایش‌ سن‌ می‌توانید به‌ کتاب‌ خواندن‌ فرزندتان‌ اهمیت‌ بیشتری‌ بدهید، او را در گفت‌ و گوهای‌ خانوادگی‌ سهیم‌ کنید، از وی‌ نظر بخواهید، به‌ او موسیقی‌ بیاموزید و نیز مشوقی‌ مهربان‌ برایش‌ باشید. علاوه‌ بر اینها ، نقش‌ ما به‌ عنوان‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان‌ در جوانی‌ و بزرگسالی‌ هم‌ به‌ پشتیبان‌ و راهنما نیاز دارند. منابع : 1- دانشنامه رشد 2- ویکی پدیا ، دانشنامه آزاد

مشاهده بیشتر

Follow